Wszystko co trzeba wiedzieć aby wybrać właściwy hotel (krótki poradnik dla osób na wózku)

 

Podróżowanie może być spełnieniem marzeń, ale może się również zamienić w koszmar jeśli trafimy na niewłaściwy hotel. Wydaje się, że w tej materii występuje znaczna poprawa, ale nadal zdarzają się przypadki, że hotel reklamuje się jako przystosowany, a w rzeczywistości nie spełnia wymogów.

Dużo podróżowałem i miałem okazję zatrzymywać się w różnych hotelach. Jedne spełniały moje wszelkie oczekiwania, inne okazywały się w mniejszym lub większym stopniu nieprzystosowane.

Hotel nie spełniający podstawowych wymogów może zamienić w koszmar nawet najwspanialszą wycieczkę.

Wybór właściwego hotelu odpowiadającego naszym potrzebom jest zapowiedzią dobrego pobytu. Co należy wiedzieć aby wybrać właściwe miejsce ? Poniżej możesz przeczytać na co należy zwracać szczególną uwagę dokonując wyboru hotelu. Wiedza będzie tutaj działać na naszą korzyść. Przezorny zawsze ubezpieczony, a więc uzbrójmy się w cierpliwość i zbierzmy starannie wszystkie informacje.

 

Na początek

Najczęściej dowiadujemy się na temat hotelu czytając informacje on-line, ale nie zaszkodzi nawiązać bezpośredni kontakt z hotelem i wysłać dodatkowe pytania lub przeprowadzić rozmowę telefoniczną. Zdarza się, iż hotele nie aktualizują swojej strony internetowej (niestety takie przypadki mają miejsce) lub po prostu nie zamieszczają potrzebnych informacji. Aby znaleźć właściwy hotel dostosowany do twoich potrzeb możesz posłużyć się wyszukiwarką Trip Advisor lub Trivago.

Pracownik hotelu asystuje osobie na wózku
Asysta personelu hotelowego

Zanim wybierzesz hotel – pytaj!

Dobrze jest upewnić się na ile dany hotel jest przystosowany do potrzeb osób poruszających się na wózkach. Oto pytania, które powinno się zadać:

Czy w hotelu jest winda?

Lepiej się upewnić czy w hotelu znajduje się działająca winda, czy był robiony jej przegląd techniczny oraz ile osób jest w stanie ta winda pomieścić. Wierzcie mi, to nie są bezpodstawne pytania. Chyba nie chcecie dostać się do windy, która pamięta czasy jej wynalazcy – był nim Elisha Graves Otis, który pierwszą windę oddał do użytku w 1857 roku. Lepiej takie windy oglądać w muzeum, przynajmniej z punktu widzenia bezpieczeństwa i zdrowia!

Osoba na wózku w hotelowej windzie
Winda to absolutna konieczność!

Czy pokoje posiadają wyłączniki światła umieszczone na wysokości ramienia osoby siedzącej na wózku inwalidzkim ?

Niżej umieszczone wyłączniki są bardzo istotne.

Kobieta na wózku włączająca światło
Dobrze mieć włącznik na wyciągnięcie ręki.

Czy łóżko i inne meble mogą zostać łatwo przeniesione?

Możliwość ustawienia mebli zgodnie z naszymi potrzebami zwiększa nasz komfort, zapewnia swobodę i sprawia, iż czujemy się bardziej jak u siebie w domu.

Na którym piętrze znajduje się przystosowany pokój?

Im niższe piętro tym lepiej. Wybierając pokój na pierwszym piętrze zapewniamy sobie możliwość dotarcia na parter w przypadku ewentualnej awarii windy czy też możliwość uzyskania pomocy od obsługi hotelowej w jakichś nagłych wypadkach.

Czy toalety są dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach?

Toalety powinny być obszerniejsze od normalnych, tak aby wózek mógł się w nich zmieścić. Ten warunek musi być absolutnie spełniony.

Duża łazienka hotelowa przystosowana dla osób niepełnosprawnych.
Łazienka musi być obszerna

Czy prysznic jest zaopatrzony wewnątrz w krzesło, na którym można usiąść?

To krzesło jest również ważne. Należy upewnić się czy w hotelu jest prysznic czy wanna. Ludzie mają różne preferencje – dobrze wiedzieć, co zastaniemy.

Prysznic wyposażony w krzesło dla osób niepełnosprawnych
Praktyczne siedzisko pod prysznicem.

Czy hotel dysponuje miejscami parkingowymi?

Musisz to wiedzieć jeśli zamierzasz poruszać się po mieście swoim samochodem.

Czy są w hotelu rampy?

To jest niby oczywiste, ale zdarza się, iż do restauracji jest wejście jedynie po schodach. A zatem lepiej się upewnić.

Czy hotel zapewnia swoim gościom wszystkie udogodniania, o których mówiliśmy?

Tylko taki hotel może pretendować do hotelu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na szczęście w branży hotelarskiej rośnie konkurencja co oznacza, że nasze potrzeby będą brane pod uwagę.

Wjazd do hotelu dla wózków
Wygodne wejście do hotelu to podstawa.

Jeśli będziecie wybierać się z rodziną lub przyjaciółmi na kolejne wakacje zapytajcie czy hotel dysponuje wózkiem, który umożliwi wam poruszanie się nie tylko wewnątrz hotelu, ale i na zewnątrz.

Świadomy i społecznie odpowiedzialny hotel powinien być w stanie zapewnić osobom poruszającym się na wózku taki pojazd jak Blumil – oznaczałoby to znaczącą przewagę nad konkurencją, a gościom poruszającym się na wózkach dawałoby absolutny komfort.

Blumil na plaży w Bacelonie
Zwiedzanie plaży na Blumil!

Podsumowując: te wszystkie pytania są niezwykle ważne jeśli dokonujemy wyboru hotelu. Ważna jest również lokalizacja hotelu – bliskość centrum zapewnia oczywiście większą mobilność – bierzmy to również pod uwagę. Pozostałe aspekty to szerokie ościeżnice, poręcze w łazienkach, niższe umywalki, krany posiadające dźwignie, niższe łóżka i drzwi otwierające się na zewnątrz. Drzwi muszą być szerokie, tak aby zmieścił się wózek. Zdarzyło mi się, iż drzwi łazienki były tak wąskie, że nie można było dostać się do środka. Niektóre łazienki zaopatrzone są w alarmy umożliwiające poinformowanie obsługi hotelowej w razie mogących wystąpić problemów. Zdarza się, iż pokoje posiadają więcej przestrzeni wokół łózka – warto o to wszystko zapytać.

Poproś o zdjęcia

Aby przekonać się czy uzyskane informacje są wiążące poproś o zdjęcia, jeśli to możliwe. I one mogą być czasami niewiarygodne, ale mamy więcej materiału pozwalającego na dokonanie ostatecznego wyboru hotelu.

Warto zauważyć, że sieci hotelowe są zazwyczaj lepiej przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych niż reszta hoteli.

Bądź ostrożny jeśli hotelarze obiecują ci rajskie warunki, sprawdź szczegóły, dopytaj o wszystko – wiedza to klucz do sukcesu! Masz wówczas szansę, iż wybrany hotel spełni twoje oczekiwania.

Blumil przed hotelem
Tak wygląda naprawdę zadowolony klient.